Rådgivning

Sådan kan Rådgivningen hjælpe dig

Vi kan rådgive dig omkring astma, allergi, høfeber og eksem. Læs mere her i artiklen.

I Astma-Allergi Danmarks Rådgivning sidder erfarne fagfolk med fingeren på pulsen klar til at vejlede og give dig et skub i den rigtige retning.

Hvad kan Rådgivningen så hjælpe dig med at få svar på? Det kan du blive klogere på her.

Din behandling

I Rådgivningen har vi kendskab til de gældende retningslinjer og behandlingsstrategier og vil rådgive dig ud fra dette.

Rådgivningen kan dog ikke ordinere medicin til dig eller justere din behandling. Det skal du snakke med din læge om.

Klik her og læs om fire medlemmer, der fandt frem til den gode behandling 

Ringer du med spørgsmål vedrørende alternativ behandling, så skal du vide, at der ikke findes videnskabelig dokumentation for, at alternativ behandling har en effekt på astma, allergi, høfeber og eksem.

Vi vil derfor rådgive om kun at bruge alternativ behandling som supplement til den medicinske behandling. Og desuden opfordre dig til at informere din læge om din brug af alternativ behandling, da den i nogle tilfælde kan have betydning for din behandling.

Hverdagen med astma, allergi, høfeber eller eksem

I rådgivningen er vi altid klar med gode råd til din hverdag, om dit indeklima eller om valg af allergivenlige produkter eller forebyggelse af symptomer på job, i skolen eller i fritiden. Hertil kommer tips til, hvordan du snakker med din familie, venner eller kollegaer, hvis du ikke synes, at de tager de hensyn, du har behov for.

Drejer dit spørgsmål sig om for eksempel støtte fra det offentlige eller en klagesag, kan vi oplyse om lovgivningen og give generel vejledning. Men i sidste ende er det systemets instanser, der træffer afgørelser ud fra en individuel vurdering.

Klik her og læs mere om dine rettigheder

Lægebesøg og diagnose

Hos Astma-Allergi Danmarks Rådgivning kan du blive klædt på til snakken med din læge. For eksempel kan Rådgivningen hjælpe dig med at formulere de rette spørgsmål og bidrage til, at du får de væsentligste detaljer med.

Rådgivningen kan også give dig brugbare ”værktøjer” som for eksempel en sygedagbog, hvor du noterer dine symptomer inden lægebesøg.

Klik her og læs vores guide til det gode lægebesøg

Vær opmærksom på, at Rådgivningen aldrig kan stille en diagnose for dig. Det er din læges ansvar, da lægen kender din sygehistorie og er ansvarlig for udredningen. Det er også kun din læge, der kan henvise dig til et højere specialistniveau, hvis dine symptomer kræver det.

Klik her og se, hvilke niveauer i sundhedsvæsenet du kan modtage behandling på

Mange bruger også Rådgivningen efter besøget hos lægen. Måske oplevede du, at det gik lidt stærkt, og du derfor ikke fik stillet alle dine spørgsmål, eller du er i tvivl om, hvad det var, lægen fortalte. Her kan Rådgivningen hjælpe dig med at følge op.

Kontakt Rådgivningen

Stil dit spørgsmål til Rådgivningen alle hverdage mellem kl. 9-12 samt tirsdag og torsdag kl. 13-15 og onsdag kl. 16-18 på telefon 43 43 42 99 eller skriv til os via Medlemsrådgivningen

Via Medlemsrådgivningen kan du som medlem stille dit spørgsmål til Rådgivningen på skrift. Her kan du også bestille et opkald, når det passer dig. Du har mulighed for at være anonym, og alle rådgivere er underlagt tavshedspligt. Klik her for at skrive til Rådgivningen.

Vi svarer ikke på sygdomsrelaterede henvendelser på mail, SMS eller sociale medier.

Bliv medlem af Astma-Allergi Danmark

Vi er til for at hjælpe dig, der er berørt af astma, allergi eller en anden overfølsomhedssygdom. Støt vores arbejde, og få samtidig adgang til alle medlemsfordelene.

Meld dig ind i dag