Et fælles nordisk mærke
Astma-Allergi Danmark har i mange år samarbejdet med Astma- och Allergi förbundet i Sverige og Norges Astma- og Allergiforbund. I 2018 gik de tre foreninger sammen om et fælles allergimærke: Asthma Allergy Nordic.
Med det nordiske mærke udnytter vi allergiforeningernes fælles viden inden for allergimærkning til at skabe et internationalt pejlemærke for forbrugerne. Med samarbejdet introducerer vi et allergimærke med nordisk afsæt: Et troværdigt mærke i en verden med konkurrerende interesser, hvor man som forbruger kan have svært ved at finde rundt i de mange forskellige mærkninger.
Tre forbund, ét mærke
Produkter med Asthma Allergy Nordic vurderes efter de samme principper, der gælder for allergimærket Den Blå Krans. Astma-Allergi Danmarks logo har i mange årtier været forbrugernes sikre pejlemærke. Derfor går vores genkendelige logo med den blå krans igen i begge allergimærker. Det er et vigtigt signal til dig som forbruger: Den blå krans er fortsat en hjælp til et allergivenligt produktvalg – også på tværs af landegrænser.
Den blå krans viser, at produktet er blevet grundigt gennemgået af vores specialister, og at det altid er uden parfume og andre ingredienser, som er kendt for at have en særlig allergirisiko. Som forbruger får du altså den samme sikkerhed, uanset om du vælger det ene eller det andet mærke.
Du kan se Astma-Allergi Danmarks logo med den runde blå krans i begge vores allergimærker, Asthma Allergy Nordic og Den Blå Krans.
Siden 2018 har mange producenter valgt at skifte mærke fra Den Blå Krans til Asthma Allergy Nordic, og nu findes det nordiske mærke på størstedelen af de allergimærkede produkter, der er på markedet. Det kan derfor godt være, at din sædvanlige håndsæbe eller bodylotion nu bærer mærket Asthma Allergy Nordic i stedet for Den Blå Krans.
Forbrugernes allergimærke
Astma-Allergi Danmark og allergimærkningen Den Blå Krans har altid været non-profit. Med de tre nordiske non-profit medlemsforeninger i ryggen er mærkningen Asthma Allergy Nordic ligeledes forbrugernes mærke i modsætning til kommercielle allergimærkninger, hvor indtjening er en del af målsætningen.
Vi er et af de førende allergimærker globalt, og vi møder en stadig stigende international interesse for vores allergimærkning. Generelt set er der kommet et større fokus på, at de produkter, vi bruger på vores krop og i hjemmet skal være gode for os og sikre at bruge. Med Asthma Allergy Nordic sikrer vi, at vores arbejde for at forebygge og mindske hudallergi kan udbredes til lande i hele verden til glæde for forbrugerne og folkesundheden.